دنیای مطالب خواندنی

دنیای مطالب خواندنی
 
Design by : NazTarin

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 143
بازدید کل : 91898
تعداد مطالب : 69
تعداد نظرات : 46
تعداد آنلاین : 1



javahermarket

javahermarket

javahermarket

پرتقال، دشمني بر عليه سرطان

از نظر شيميايي پرتقال را منبع غني ويتامينC  مي دانند و جالب آنكه پوست آن در بسياري موارد حتي مغذي تر از پرتقال است. كارشناسان مؤسسه ملي سرطان آمريكا معتقدند موارد سرطان معده در آمريكا تقريباً كم است، زيرا در تمام ماه هاي سال پرتقال و مركبات در دسترس همه قرار دارد و بيشتر مردم آنها را مصرف مي كنند. ويتامينC  يكي از عوامل مهم مهاركننده سرطان است به طوري كه اين ويتامين را دشمن نيرومندي بر عليه يكي از عوامل شناخته شده سرطان زا يعني نيتروزامين ها(Nitrosamies)       مي شناسند.

مصرف زياد پرتقال علاوه بر پيشگيري از سرطان معده ، در پيشگيري از انواع ديگر سرطانها نيز مؤثر است. از جمله سرطان مري در اشخاصي كه زياد پرتقال مي خورند، 50 درصد كمتر از اشخاصي است كه آن را كمتر مصرف مي كنند و يا اصلاً نمي خورند. همچنين ميزان ابتلا به سرطان لوزالمعده در مصرف كنندگان پرتقال در پايين ترين حد قرار دارد.

محققان دريافته اند كه پرتقال و ساير مركبات در پايين آوردن كلسترول خون نيز مؤثرند و اين خاصيت مديون وجود پكتين(Pectin) يا ماده اليافي پوست و ورقه هاي نازك مابين پره هاي پرتقال است. در مواردي كه هدف كاهش كلسترول و تأمين سلامت شريان ها باشد، براي استفاده از حداكثر نيروي درماني پرتقال، توصيه مي شود كه پرتقال را با لايه سفيد رنگ زير پوست و لايه هاي نازك داخل پرتقال كه حاوي پكتين هستند مصرف كنيد.

پيشگيري از عفونت هاي ويروسي از خواص ديگر پرتقال است كه در عصاره آن وجود دارد. دانشمندان اين خاصيت را فقط به دليل ويتامينC  موجود در آن نمي دانند، بلكه معتقدند كه ممكن است يك تركيب ناشناخته ضد ويروسي نيز در عصاره پرتقال موجود باشد.

لازم است بدانيد كه يك ليوان آب پرتقال داراي 120 ميلي گرم ويتامين C يعني دوبرابر مقدار توصيه شده در روز است و علاوه بر آن داراي مقاديري كلسيم، پتاسيم، نياسين و اسيد فوليك است. آب پرتقال سرشار از الياف (فيبر) است، به ويژه اگر با (Pulpe) يا گوشت ميوه مصرف شود. آب پرتقال هر اندازه كه سردتر باشد و در يخچال نگهداري شود ويتامين  Cآن بيشتر حفظ خواهد شد.

 

 

 

 

 

تركيب شيميايي پرتقال

از تجزيه قسمت خوراكي 100 گرم پرتقال علاوه بر آب، مواد زير به دست مي آيد:

 

 

75 واحد بين المللي

ويتامينA

25 ميلي گرم

يتامينB

50 ميلي گرم

يتامينB

05/ تا 5/1 گرم

پروتئين

5/5 تا 7/9 گرم

موادقندي

2/0 گرم

سلولز

 

اينوريتول، پكتين، ليگنين، هورمون هاي نمو، اسانس ها، آنزيم هاي پروكسيداز، موادمعدني شامل: سديم 3 ميلي گرم، منيزيوم 12 ميلي گرم، فسفر22 ميلي گرم، گوگرد10 ميلي گرم، كلر3 ميلي گرم، پتاسيم 187 ميلي گرم، كلسيم 43 ميلي گرم، منگنز05/0 ميلي گرم، مس 04/0 ميلي گرم و روي 17/0 ميلي گرم.

آب پرتقال صحيح چگونه به دست مي آيد؟

پرتقال را پوست كنده، البته مانند پوست كندن يك سيب، يعني پوست دوم سفيد رنگ روي آن بماند و بعد به قطعات كوچك ببريد و در ماشين آب ميوه گيري بيندازيد، درست مثل زماني كه مي خواهيد آب هويج بگيريد. آب پرتقال شما بايد شيري رنگ باشد و نه كاملاً نارنجي ( از ديدگاه طب نتروپت و درمان هاي طبيعي).

فشار خون بالا و نوشيدن آب پرتقال

افرادي كه فشار خونشان بالاست و براي كنترل آن دارو مصرف مي كنند، به احتمال زياد به دليل استفاده از داروهاي ضد فشار خون و يا به دليل بالابودن سديم در بدنشان، پتاسيم آنها از حد طبيعي(5-5/3) پائين تر آمده و مشكلاتي در وضع سلامت آن به وجود مي آورد. اين بيماران بايد به طور مرتب پتاسيم خونشان را مورد آزمايش قرارداده و كاملاً زير نظر باشند.

البته درمان كمبود پتاسيم به طور مصنوعي امكان پذير است و با تجويز پزشك صورت مي گيرد، ولي اين بيماران بايد هميشه در تغذيه روزانه خود از موادغذايي حاوي پتاسيم بالا استفاده كنند. آب پرتقال سرشار از پتاسيم است و در يك ليوان بزرگ آب پرتقال حدود 350 ميلي گرم پتاسيم وجود دارد.

ميوه هاي زرد مانند موز- انواع مركبات- زردآلو- هلو- انگور- خرما و طالبي نيز داراي پتاسيم فراوان هستند، ولي چون آب پرتقال كالري كمتري دارد مناسب تر است، زيرا مواد خوراكي كه كالري زياد توليد مي كنند براي مبتلايان به فشار خون مناسب نيستند.

توصيه هايي درباره مصرف پرتقال

1- آب پرتقال با مزه شيرين متمايل به ترش، سرشار از انواع ويتامين ها مي باشد، مخصوصاً از نظر مقدار ويتامين C بسيار غني است؛ بنابراين توصيه مي شود به منظور تأمين ويتامين C و ايجاد نيرو و مقاومت در مقابل انواع بيماري ها، در طول 24 ساعت به ميزان يك تا دو ليوان از آب پرتقال بنوشيد.

هر 28 گرم پرتقال حاوي 11 كيلوكالري ارزش انرژي زايي است.

2- آب پرتقال به علت دارابودن پروتئين و كلسيم قابل جذب و نيز قند كافي، يك ماده مغذي و مقوي محسوب مي شود كه مي توان به منظور تقويت عمومي بدن از آن استفاده نمود.

3- وجود هورمون هاي نمو، كلسيم، فسفر، آهن، ويتامين A و ويتامين C در پرتقال، شرايط لازم را براي رشد ونمو استخوان ها و عاج سازي به منظور استحكام دندان ها فراهم مي كند؛ براي تقويت و رشد اطفال و نيز تأمين موادلازم بدن، مصرف آن به زنان باردار و شيرده توصيه مي شود.

4- مصرف پرتقال به دليل اين كه حاوي موادمعدني كافي به ويژه پتاسيم است، منجر به افزايش حجم ادرار در طول شبانه روز مي شود و از اين طريق سموم بدن دفع مي گردد؛ در نتيجه انسان را با نشاط مي سازد.

لازم به ذكر است آن عده از بيماران آسمي، رماتيسمي و پوستي كه روزانه مقداري تركيبات كورتون مصرف مي كنند براي جلوگيري از خيز و عوارض ديگر، پيوسته بايد مقداري پتاسيم مصرف كنند كه البته طبيعي ترين راه، مصرف پرتقال است.

5- در فصولي كه پرتقال فراوان است، بهترين و طبيعي ترين راه مبارزه با يبوست خوردن روزانه يك تا دو ليوان آب پرتقال است.

6- قبل از اين كه پرتقال كاملاً رسيده شود، با فشردن قسمت خارجي پوست پرتقال تازه، اسانس پرتقال به رنگ زرد و بوي معطر و طعم ملايم جدا مي شود كه از آن در تهيه ادكلن، محلول هاي زيبايي و معطر كردن شربت هاي طبي استفاده مي نمايند.

7- اسانس پرتقال خاصيت ضدعفوي كنندگي دارد؛ بنابراين در تهيه پمادهاي ضدعفوني كننده به كار     مي رود.

8- پرتقال بهترين محرك براي افزايش اشتها است؛ به همين دليل سعي كنيد آن را قبل از غذا ميل كنيد نه بعد از آن.


javahermarket

نظرات شما عزیزان:

saman
ساعت23:20---19 خرداد 1390
veblog zibaii darid.ali bood matlab

چیستا
ساعت17:04---16 خرداد 1390
veblog zibaii darid
lotfan be veblog man ham sar bezanid va nazar dahid


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ دو شنبه 16 خرداد 1390برچسب:, توسط SASAN